Arhiv novic:

Petek, 11 May 2007

ah in računalništvo (Deep Blue vs. Kasparov)

slikcaDanes mineva točno 10 let odkar je IBMov Deep Blue (na sliki levo, vir slike: IBM) premagal slavnega šahista Kasparova v legendarnem dvoboju. Deep Blue, kot superračunalnik namenjen znanstvenim izračunom vsekakor ni bil mišljen le kot igralec šaha, a je le-ta predstavljal svojevrsten izziv in po vsej verjetnosti tudi prispeval k prepoznavnosti IBMovih superračunalnikov na splošno. IBM na spletnih straneh ponuja kar nekaj zanimivih primerjav med človeškim in računalniškim šahovskim umom. Četudi se igranje šaha povezuje z umetno inteligenco, je IBMov Deep Blue še daleč od tega, ne uči se iz svojih napak niti ne “razmišlja” o potezah. Vse je zgolj v rokah programerjev.

ah je od nekdaj zanimal matematike, logike in pozneje tudi računalničarje. Revija Monitor je v lanski marčevski številki objavila zanimiv članek o razvoju “računalniškega šaha” – Od mehaničnega Turka do digitalnega velemojstra. Mehanični Turek, omenjen v naslovu članka, je bil seveda potegavščina. Prvi program, ki je igral poenostavljeno verzijo šaha (samo 36, se pravi 6×6 polj) je tekel na MANIACu I, računalniku osnovanem na IAS računalniku, pri katerem je sodeloval tudi vsem poznani Von Neumann. Ideja o programu, ki bi znal igrati šah, pa se je utrnila že genialnemu Alanu Turingu, ki naj bi s kolegom tudi spisal tak program v psevdokodi.

Na wikipediji je dostopen krajši seznam pomembnejših dogodkov povezanih z računalniškim šahom.

ah je igralo tudi kar nekaj računalniških filmskih junakov, od HALa 9000 (kjer HAL sicer zmaga – a pove napačne premike figur, vendar astronavt Poole v HALove besede sploh ne podvomi – posnetek te partije je dostopen na youtube), računalnika na ladji Millenium Falcon v Star Wars sagi, robotov v filmu Futureworld do računalnika ladje Enterprise v seriji Star Trek (kjer celo s partijo šaha dokažejo, da je nekaj z računalnikom narobe, ker se ga da premagati).

slikaslikaslika
Na slikah z leve proti desni: HAL 9000, Star Trek: Court Martial, Star Wars episode IV: A new hope

V resničnem svetu pa je k popularnosti šaha izdatno pripomogla igra Battle Chess konec 80tih let prejšnjega stoletja.



en komentar na “ ah in računalništvo (Deep Blue vs. Kasparov)”

  1. franci Pravi:

    hm, tole v zvezi premagovanju kasparova – pravijo, da so takrat racunalniiki bili na nizjem nivoju kot danes in da je prislo do prevare stoletja, da bi ibm zacel prodajati software – vrednost podjetja po mecu je zrasla 15%, racunalnik so pa takoj razstavili!? niso dovolili rematcha, za partije kjer je racunalnik zmagal pa pravijo, da so jih vlekli velemojstri skriti v eni sobici, med njimi je bil tudi Karpov – vec v filmu game over – kasparov against the machine

Komentirajte

Creative Commons License
Vsebina te spletne strani je zaščitena z licenco
Creative Commons (Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 2.5 Slovenija).